Tenby: výlet do přístavního městečka v jižním Walesu

Od chvíle, kdy jsme se v Anglii nastěhovali do vlastního (samozřejmě ale pronajatého) bytečku, kde nás neotravoval žádný spolubydlící či domácí, nemohla jsem se dočkat první návštěvy z Čech. Ta za zvuku slavnostních fanfár dorazila v půli října v podobě mé sestřenky a její kamarádky, se kterými jsem strávila skvělé dva dny v Bristolu. Třetí den jsme se rozhodli využít příležitosti a vyrazit společně s Tomem a ještě mou další kamarádkou Lenkou na výlet někam dál. Ráno jsme si tedy pronajali auto, nachystali svačiny pro celou bandu a vydali se na cestu do jižního Walesu, kde nás upoutalo malé přístavní městečko Tenby.
Tenby je od Bristolu poměrně daleko – 130 mil (200 km), takže nám cesta trvala téměř dvě a půl hodiny. Protože nás jela celá parta, cesta rychle utekla, Tom si zařídil zbrusu novou Ford Fiestu a tím, že jsme sharovali pronájem auta i benzín v pěti lidech, celý výlet vyšel každého zhruba jen na 17 liber. Pro mě to byla první návštěva Walesu vůbec, takže jsem hned po přejetí mostu New Severn Bridge (který je vlastně hranicí mezi Anglií a Walesem), začala žasnout nad neuvěřitelnými waleskými nápisy na všech cedulích. Bristol se proměnil Bryste, Gloucester na Caerloyw, Somerset na Gwlad-yr-haf a celá Anglie dokonce na Lloegr. Neuvěřitelné, že se na stejném ostrově, tak kousek od sebe, vyvinuly tolik odlišné jazyky…
Vítejte ve Walesu!
Do našeho cíle se úspěšně dostáváme chvíli po poledni. Protože sluníčko v tyto dny zapadá bohužel celkem brzo, neztrácíme čas a jdeme si pořádně pocourat toto krásné přístavní městečko, do kterého se na první pohled zamilováváme.  A že tu toho k vidění rozhodně není málo!

Kouzelné uličky

Malebné městečko Tenby s méně malebným waleským názvem Dinbych-y-pysgod leží v regionu Pembrokeshire na jižní straně zálivu Carmarthen Bay. Celé město je obehnané hradbami ze 13. století a je obklopeno celými 2,5 kilometry písečných pláží, které z něj dělají populární přímořské letovisko. Při potulování jeho uličkami, které jsou plné obchůdků s nafukovacími lehátky a restaurací nabízejících nejrůznější mořské potvory, si chvílemi připadáme jako někde v severní Itálii. Mezi barevnými fasadámi místních domečků každou chvíli vykukuje mořská hladina a my se nemůže dočkat až se k dostaneme a ucítíme mořskou sůl ve vlasech (na kterou si znovu vzpomeneme večer při rozčesávání zakudlaných vlasů :-)).

místní atmosféra nám připomíná jižní Itálii
 mezi fasádami starých domů každou chvíli vykukuje moře
fasády domečků vypadají jak z omalovánek
park, který nám připomíná přírodu Nového Zélandu

Ostrov a pevnost svaté Kateřiny (St. Catherine´s Island and Fort)

Největší dominantou celého městečka je působivá pevnost na skalnatém ostrově pár metrů od pláže. Jmenuje se ostrov svaté Kateřiny a pevnost na jeho útesech sloužila jako dělostřelecká baterie. Úplně původně tu byla v roce 1066 postavena malá křesťanská kaplička, která věřícím díky své úžasné poloze nabízela perfektní místo k rozjímání a modlitbám. Viktoriánská pevnost tu byla postavena v roce 1870 a ukrývá šest kasemat s proti lodními houfnicemi a tři dělové plošiny pro obrovské dvanácti-tunové kanóny. Při odlivu jde na ostrov po pláži dojít.
výhled na Castle beach

ostrov svaté Kateřiny
 za odlivu jde k pevnosti dojít pěšky

náš babinec

Castle hill

Na zeleném kopci s nádherným výhledem na dělostřeleckou pevnost i barevné městečko stával v dávných časech normanský hrad z 12. století. Z toho se dodnes dochovaly jen kusy kamenných zdí a hlavní brána, namísto toho je tu ale krásný park posetý dřevěnými lavičkami, které doslova lákají k posezení a sledování okolní nádhery. Projít se tu můžete po uzounkých uličkách, které tvoří zamotané bludiště a vedou do Tenby muzea a galerie, které dnes stojí na místě dávné hlavní síně.
 pevnost dříve sloužila jako dělostřelecká baterie

lavičky lákající k posezení
  Kačka a její nová adresa 🙂
 na tomto kopci dříve stával středověký hrad

Severní pláž (North Beach) a pobřežní promenáda

Z Castle hill potom pokračujeme dál podél pobřeží, kde míjíme stanici záchranářských lodí a užíváme se další krásné výhledy na celý záliv, Severní útes a Severní pláž. K té potom scházíme po dlouhých kamenných schodech a zděšeně tu nacházíme desítky mrtvých vyplavených medůz. Okolo si hrají děti, které tu staví písečné hrady a koupou se v této kose normálně jen v plavkách!
  Severní útes v obležení racků a holubů
já se setřenkou na Severní pláži
 bez skákacích fotek by to nešlo…
…a ty doskokový jsou kolikrát ještě lepší

Přístav (Tenby Harbour)

V rohu Severní pláže, mezi středověkými zdmi, byl zbudován malý přístav. Ten společně s barevnými domečky v pozadí tvoří nádherné zátiší, kterého se naše oči ani foťáky nedokáží nabažit. Schovaný dole v rožku tohoto přístavu stojí kostelík Svatého Juliana, který je jedním z ikonických poutních míst ve Walesu. Postaven byl v roce 1878 za účelem bohoslužeb pro místní rybářskou komunitu, která se v jeho zdech modlila za bezpečné moře a bohaté úlovky v sítích. Dodnes je známý spíše jako rybářský kostel (Fishermen´s Church).

výhled na Tenby Harbour s rybářským kostelíkem

Jižní pláž a jižní útes (South Beach and South Cliff)

Poslední částí naší prohlídku se jdeme projít na úplně druhou stranu města, kde se rozléhá nekonečná Jižní pláž. Ta je potom nejvyhledávanějším cílem plážových turistů a v létě je tu slunečník vedle slunečníku, také se tu rozrůstá obrovský hotelový komplex s restauracemi a bary. V době naší návštěvy tu poktáváme jen dvě rodinky hrající plážový baseball, pár prohánějících se psů a jednoho blázna na kitu, který vydrží na silných vlnách bez přestávky jezdit snad déle než hodinu! No, je tu vážně krásně!
 nekonečné břehy Jižní pláže
apartmány na pobřežní promenádě
pohled z pláže na Jižní útes
Na úplný závěr našeho výletu, když už nás uchozené nohy nabádají k pomalému návratu, si jdeme dát místní vyhlášené fish´n´chips a v klidu si popovídat o dnešních zážitcích. Zhodnocení výletu je jasné – Tenby jsme si všichni zamilovali a všichni jsme si tu parádně vyčistili hlavu! Holky se dohadují, ve kterém domečku budou jednou bydlet, až je tu sbalí nějaký místní námořník a my s Tomem začínáme plánovat, že si sem z novu zajedeme v létě, načerpat pořádnou prázdninovou atmošku. Dlouhá cesta rozhodně stojí za to, Katka cestuje mu uděluje pět hvězdiček a nálepku „higly recommended„.

Tenby v létě z ptačí perspektivy
naše česko-slovenská výprava v celé kráse